Chrapanie – skąd się bierze i jak je wyleczyć

Choć uciążliwe i drażniące, chrapanie w większości przypadków nie jest niebezpieczne dla samego chrapiącego. Przypadłości tej sprzyjają m.in. przemęczenie, niewyleczona infekcja, palenie papierosów i nadwaga. Z chrapaniem można jednak walczyć. Szczególnie, jeśli między chrapnięciami pojawiają się niepokojące bezdechy – dolegliwość, która może przyprawić nawet o arytmię i zawał serca!

Według statystyk chrapie prawie połowa Polaków – częściej lub rzadziej, głośniej lub ciszej. Pozornie nieszkodliwe, chrapanie bywa nie tylko uciążliwe dla osoby, która z chrapiącym śpi w jednym pokoju, ale też niebezpieczne dla samego chrapiącego. Częściej chrapią mężczyźni, choć przypadłość ta dotyka też kobiet – szczególnie po menopauzie, kiedy to zmniejszona liczba estrogenów przestaje zapewniać elastyczność mięśniom gardła i krtani. Przyczyny chrapania mogą być różne. Na szczęście z większością można sobie poradzić.

Dlaczego ludzie chrapią

Chrapanie bierze się z utrudnionego przepływu powietrza przez gardło. Mężczyźni częściej chrapią, ponieważ tkanka tłuszczowa odkłada się w ich wypadku m.in. w okolicach karku i szyi. Ponadto panowie zwykle mają szerszy język i bardziej rozbudowane podniebienie. Istnieje jednak bardzo wiele czynników sprzyjających uciążliwym nocnym odgłosom.

Problem z chrapaniem często mają osoby nałogowo palące papierosy. Drażniący dym powoduje obrzęk śluzówki w drogach oddechowy. Prawidłowy przepływ powietrza do płuc utrudniają też zbędne kilogramy – dokładniej tkanka tłuszczowa, która lubi odkładać się na tylnej ścianie gardła. Podobny efekt obserwuje się przy nieprawidłowościach w budowie szyi – jeśli dana osoba ma szyję nieproporcjonalne krótką w stosunku do całego ciała, zawężenie dróg oddechowych może powodować chrapanie.

Chrapią też ludzie przemęczeni. Faza głębokiego snu trwa u nich dłużej niż u innych – wtedy organizm najbardziej się relaksuje. Chrapią ludzie cierpiący na katar sienny, polipy w nosie, a także osoby o nieprawidłowej budowie górnych dróg oddechowych, m.in. ze skrzywioną przegrodą nosową. Chrapią osoby, które przed snem wypiły zbyt dużo alkoholu, a także te, które zażyły środki uspokajające i nasenne.

Jak poradzić sobie z chrapaniem

Zdaniem lekarzy u 60% chrapiących osób przypadłość ta ma charakter fizjologiczny – nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i nie wymaga leczenia. Aby pozbyć się chrapania, nie trzeba więc stosować leków i zapisywać się na czasochłonne terapie. Przede wszystkim warto pomyśleć o zmianie stylu życia – odstawienie używek, zrzucenie zbędnych kilogramów, wprowadzenie prawidłowej diety, a także zapewnienie sobie odpowiedniej ilości snu i odpoczynku już niejednemu chrapiącemu pomogło uporać się ze swoim problemem.

Co jeszcze można zrobić, by przestać chrapać? Przede wszystkim zmienić pozycję spania. Chrapiemy śpiąc na wznak – język opada wtedy ku tyłowi, a otwarte usta zawężają kanał nosogardła i cieśń gardła. Śpijmy na boku. Wyleczmy infekcje, a jeśli podejrzewamy u siebie alergię – udajmy się do specjalisty. Wietrzmy sypialnię i zadbajmy o odpowiednie nawilżenie powietrza.

W pełnych sytuacjach chrapanie może być jednak niebezpieczne. Jeśli między okresami głośnego oddechu pojawiają się bezdechy – długie chwile ciszy zakończone nagłym chrapnięciem – należy udać się do lekarza. Bezdechy powodują niedotlenienie serca, mózgu, wątroby i nerek. W efekcie mogą prowadzić nawet do arytmii i zawału serca. Takiej formy chrapania w żadnym wypadku nie należy lekceważyć.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *